Bokbloggsjerka #4

Bokbloggsjerka igen. Hjälp vad en vecka går fort!
 
Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”? Vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall?
 
Jag brukar väl skriva noveller snarare än läsa dem. Vet att jag köpte några stycken e-noveller från mörkersdottir för ett tag sedan (här kan ni läsa vilka) och läste men tyckte inte de var något vidare. Kändes lite som något jag skrivit som liten. Så efter det har jag väl inte varit så värst sugen på att läsa noveller. Men jag hade gärna gjort det. För de går snabbt att läsa och om man exempelvis läser dem på bussen kan man hinna avsluta dem innan man ska av ... haha! 
Så har ni något tips på bra noveller så säg gärna till!! :)
 
 

Kommentarer:

1 Gia - Bokfrossa:

Jag vet inte, för mig känns det lite som att en novell är en tommare version av en roman. Vill ha mer story i texten än vad som hinns med i en roman.

Svar: Förstår hur du menar!
The Ponkissons

2 Ewa K:

Kul att du skriver noveller. Det gör jag också.

Svar: Ja, har skrivit noveller så länge jag kan minnas. Men sedan jag började skriva min bokserie har det blivit lagt åt sidan lite grann. Får se om jag tar tag i det snart igen :)
The Ponkissons

3 Monika:

Det största problemet med noveller är att de är av så skiftande kvalitet.

Svar: Ja precis, de är verkligen det. Känns som om det måste vara ganska lätt att få just noveller utgivna.
The Ponkissons

4 Lena:

Läste och skrev mycket noveller när jag var ung. Blev slut med det av någon anledning. har köpt på mig lite noveller nu bla. Johan Theorins Ölandsnoveller "På stort Alvar" och har även tänkt köpa Jens Lapidus novellsamling "Mamma försökte". Hoppas dom är bra!

Svar: Då håller jag tummarna för att du får dig en fin lässtund med de noveller du köpt hem :)
The Ponkissons

5 Sanna:

Vad sägs om:
- Pär Lagerkvist "Onda sagor"
- Roald Dahl "Den underbara historien om Henry Sugar och andra berättelser"
- Erik Zackrisson "Bilder av det vrängda köttet"
- Det mesta av Edgar Allan Poe?

Mycket nöje!
/Sanna

Svar: Tack för tipsen! Ska kolla in dem! :)
The Ponkissons

6 Freja:

Jag läser nästan aldrig noveller så jag har inga tips... Jag gillar långa berättelser...

Kommentera här: