Mina tankar om: De Sömnlösa

Titel: De Sömnlösa 
Författare: Sanna Juhlin
Förlag: Mörkersdottir
Antal sidor: 257
Serie: -
 
Om boken: Smilla lämnar storstaden, sin butik och sin lägenhet för att återvända till sin barndomsby som hon inte besökt på över tio år. Det mesta är sig likt, själv är hon förändrad. Hennes sinnen är mer utvecklade, hennes kropp kräver mindre sömn och hon övermannas av nya begär.Samtidigt är hon på flykt från den man som varit hennes stora kärlek, men som nu visat en annan sida.
I hembyn blir hon tveksamt mottagen av sina bröder och deras familjer, bröderna som förr mest söp och slogs har förvandlats till stabila familjefäder, medan hon som var den ordentliga, blyga flickan nu är en annan. Så möter hon en ny man och hon slits mellan det som varit och nuet och rädslan för vad som ska ske om hennes före detta hittar henne.
I hembyn väntar också gamla hemligheter på att komma upp till ytan, samband och händelser som förändrar Smillas liv för alltid.
 
Mina tankar: Den här boken började väldigt segt. Även om huvudpersonen befinner sig på flykt blir man inte riktigt inkastad i historien på det sätt jag önskat. Men några kapitel in satte det fart - och oj så bra den blev! Jag fastnade snabbt för Smilla och hennes bakgrundshistoria. Det var spännande att hela tiden få veta mer om hennes familj, hennes ursprung men framförallt mannen hon flytt ifrån. Dessutom suktade jag hela tiden efter att få veta mer om vad hon egentligen var för något. I början var jag helt övertygad om att hon var en varulv, med tanke på fullmånen på omslaget och en del andra faktorer i boken, men det visade ju sig att hon var något helt annat. Och skönt var väl det. Lite trött på varulvar och vampyrer nu! 
Tycker också det var intressant att följa en karaktär som var lite äldre än de jag är van vid. Och jag gillade så gott som alla karaktärer i hennes närhet också. Hela boken kändes välplanerad och bra. Vet inte om det kommer en fortsättning men jag hoppas verkligen på att få läsa mer om Smilla.
 
Så ja, bortsett från en lite seg början måste jag säga att det här är en läsvärd bok. Annorlunda och lite nytänkande. Läs den!
 
Betyg: 8/10
 
 
 

Kommentera här: