Bokenkät

1. Årets bästa bok?
Vet inte om det här syftar på böcker som kom ut i år eller böcker jag läst i år men jag utgår från det sistnämnda och då blir det: Insurgent.
 
2. Årets sämsta bok?
Hmm.. Om jag bara ska utgå från vilken bok som fått lägst betyg av mig i år så är det antingen Besvärjelser och Beskydd eller Ödesgudinnans val men ingen av dem är särskilt dålig, de har bara fått lite lägre betyg än de andra. Har inte läst någon riktigt urusel bok än så länge i år.
 
3. Den bästa bok du någonsin läst?
Men gud så svårt. Jag har ingen aning. Väljer jag en så kommer det hela tiden fram nya som är bättre eller likvärdiga. Så näe, jag tänker inte svara på den frågan, haha.
 
4. Den sämsta bok du någonsin läst?
Lika svårt det måste jag säga. Minns dock att jag för några år sedan läste en bok som hette Blod och choklad som var riktigt dålig. Så det får väl bli den då det är den enda jag kan tänka på såhär på rak arm!
 
5. Vad läser du just nu?
Fortfarande De odödligas regler. Är lite seg.
 
6. Och vilken sida är du på?
373. 
 
7. Vad står på tur att läsa?
Vet faktiskt inte riktigt än. Har många böcker i hyllan jag vill läsa härnäst, plus att jag får lite recensionsex från Harlequin här nu i nästa vecka ... Så vi får se vilken det blir :)
 
8. Vilken var den senaste boken du läste ut?
Tror det var besvärjelser och beskydd.
 
9. Läser du flera böcker samtidigt eller en åt gången?
Är lite olika. Om jag gör det så är det ofta en ljudbok, en fysisk och en ebok. Läser aldrig två fysiska samtidigt.
 
10. Vilken är din favoritgenre?
Fantastik och romantik. Paranormal romance.
 
11. Vilken genre läser du inte så gärna?
Deckare och skräck. Inte alls min grej.
 
12. Om du har en supertrist bok i din hand, läser du ut den ändå eller struntar du i den och tar en annan?
Jag läser sällan ut böcker jag inte fastnar för. Jag vill helt enkelt inte slösa tid på en bok jag inte tycker om. Så är den supertrist lägger jag den åt sidan och tar en annan som verkar bättre.
 
13. Vad är det som får dig att lägga bort en bok?
Det kan vara många olika saker men ofta hänger det på om jag känner mig taggad att fortsätta eller inte. Om boken inte lockar mig har jag väldigt svårt att sitta kvar och läsa. Så en långtråkig bok blir ofta lagd åt sidan ganska fort, om jag inte fått höra från andra att den blir bättre längre fram eller något i den stilen.
 
14. Vad använder du som bokmärke?
Kvitton, avrivna pappersbitar ... You name it. Men jag har även några riktiga bokmärken fast de försvinner alltid ^^
 
15. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Väldigt olika. Oftast hemma. Har försökt att läsa på bussen men då vill jag helst försvinna in i min egen lilla värld och inte in i någon annans, så det funkar inte riktigt. Därför brukar det bli när jag är ensam hemma och inte har så mycket annat att göra. Oftast mitt på dagen.
 
16. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet, helt klart. Pocket har så liten och jobbig text. Drar mig ofta för att läsa dem pga det. 
 
17. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Mja, när jag hittar någon scen som jag tycker är riktigt bra skriven eller dylikt så kan jag sätta dit en postit-lapp bara för att kunna gå tillbaka och läsa den igen. Gäller ofta saker som jag själv kanske kämpar med att få till bra. Förut kämpade jag exempelvis med att beskriva inre känslor och markerade därför stycken om detta i alla böcker jag läste. Just nu markerar jag bra konversationer och ställen där någon pratar med ett "lite äldre språk". Men jag brukar aldrig skriva i böckerna. Förstör så mycket tycker jag.
 
18. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Oh ja. Alltid. Ibland händer det faktiskt att jag läser en bok bara för att den har ett fint omslag. Och en bok som inte har ett lockande omslag eller titel följer ytterst sällan med hem. 
 
19. Sidantalet, då?
Det med eftersom jag avskyr tegelstenar. Kan få ångest av att se en riktigt fet bok, eftersom jag inte känner att jag kommer någonstans när jag läser dem. Som när jag skulle läsa Leva älska brinna dö exempelvis. Såg den i butiken och fick smått panik av dess 515 sidor nästan helt utan marginaler och med lika liten text som i en pocketbok. Så löste det med att läsa den som ebok istället. Då behövde jag inte sitta och må dåligt över att den var så tjock på samma sätt, haha. 
 
20. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, däremot händer det att jag bläddrar fram för att se hur lång boken är och räkna ut hur långt jag har kvar (särskilt om boken är tråkig) och då händer det förstås att jag "råkar" läsa slutet. Ibland förstör det allt, ibland gör det ingen större skillnad men jag brukar inte bläddra fram bara för att avsiktligt läsa slutet.
 
21. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Näe, faktiskt inte. Utom Bibeln förstås. Jag tycker det finns så många bra böcker att jag inte ser någon anledning att läsa om samma om och om igen. Däremot så har jag 2-3 böcker jag skulle kunna tänka mig att läsa om. Frågan är väl bara när jag ska ha tid för det ;)
 
22. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte som böckerna var orsaken till kanske men på sätt och vis ändå.. När jag gick gymnasiet var jag helt nerkärad i House of Night serien och ville tvunget ha nästa del. Så mamma åkte med mig in till stan för att köpa den. På vägen tillbaka var jag redan helt inne i boken och plötsligt krockade vi, rakt in i bilen framför oss. Det var väl egentligen inte bokens fel, men på sätt och vis ändå eftersom det inte hade hänt om jag inte hade velat ha boken från allra första början. Som tur var blev ingen skadad. Bortsett från bilarna då.
 
23. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag säljer böcker titt som tätt. Gillar att göra plats för nya. Men jag behåller ofta de jag verkligen tycker om. 
 
24. Läser du i badrummet?
Ibland. När vi precis flyttade in här så var jag inte van vid badkar och badade HELA tiden. Då hände det ofta att jag tog med en bok in och låg och läste. Dock leder det ju ofta till att böckerna blir lite vattenskadade, så nu har jag inte gjort det på ett tag. Istället håller jag mig till att lyssna på ljudböcker. Så slipper jag oroa mig för att blöta ner böckerna.
 
25. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Näe, jag skriver bara här på bloggen. Vilket väl på sätt och vis är ett boksystem. Men utöver det så har jag inget sådant!
 
 
 

Kommentarer:

1 Shamandaliex:

Belle <3

Svar: hihi ja, bästa! <3
The Ponkissons

Kommentera här: