Summering av 2013

Ett nytt år. Nya möjligheter och allt det där! Tänkte att jag skulle ta och summera förra året. Något de flesta andra bokbloggare redan gjort ;) Nåja, bättre sent än aldrig, eller? Tyvärr blir det utan bilder då min dator hänger sig så fort jag försöker ladda upp och ladda ner bilder. Så trött på det nu ... 

Böcker:

 

Bästa bok jag läste år 2013:

Åh vad svårt. Måste nog säga Divergent. Jag fullständigt älskade den! En såndär bok som hänger kvar i skallen långt efter man läst ut den. 

Böcker som jag hade höga förväntningar på, men som inte föll mig i smaken:

Jag vet faktiskt inte. Jag har sällan höga förväntningar på böcker. Då måste det vara något alldeles speciellt som lockat mig (något i baksidetexten oftast) och då brukar jag inte bli besviken. Dock är Cinder och Blodsmagi två böcker som jag sett fram emot att läsa men tröttnade ganska snabbt på och inte läste ut. Vet inte om det kanske hade att göra med att jag var i en lässvacka då och därför inte orkade läsa ut dem eller om de helt enkelt inte var tillräckligt bra. Det får bli de två i vilket fall!

Mest överraskande bok (på ett bra sätt):

Den nya människan. Jag var lite tveksam till den men den var faktiskt helt okej. Bra till och med. Så den var helt klart överraskande på ett bra sätt!

Bok som jag rekommenderade till folk mest: 

Halvblod och Där drömmar blir till. Jag gillar svenska författare och gillar dessa böcker speciellt så de har jag pratat en hel del om i år. Hoppas jag fått några fler att läsa dem ;)

Bästa bokserie som jag stötte på:

Svårt .. Om jag måste ha läst hela serien måste jag väl "tyvärr" säga Fifty shades då det är den enda serie jag plöjt igenom i år. Annars skulle jag vilja säga Theo- och Ramonaäventyr. Läste första boken, Månstenen, för ett litet tag sedan och tyckte den var jättebra! Kommer helt klart fortsätta läsa serien :)

Nya favoritförfattare som jag hittade:

Kim M Kimselius får det nog bli. Inte läst något av henne tidigare men hon skriver otroligt bra :)

Bästa bok som inte tillhör de genrer som jag i vanliga fall läser:

Vi måste sluta ses på det här sättet. Läser knappt några böcker som inte är sci-fi eller fantasy så den här stack ut en del.  

Mest spännande kan-inte-sluta-läsa-bok:

Divergent! Inget snack om saken.

Böcker jag läste i år som jag även skulle vilja läsa nästa år:

Jag brukar inte läsa om böcker. Så ingen.  

Favoritomslag av en bok som jag läste i år:

Omslaget till Mardrömmar är såååååå fint! Så det får bli det:

Mest minnesvärda karaktär:

Triss eller Flamma. Älskade båda!

Den mest vackert skrivna boken:

Där drömmar blir till och Mardrömmar. Det är något speciellt med hur Emma Andersson skriver. Det är svårt att tro att hon inte är så mycket äldre än mig och ändå har så fantastiskt vackert språk.

Den bok som har haft störst betydelse för mig i år:

Där drömmar blir till ... igen. Anledningen är att den fick mig taggad på att själv skriva. Hade haft en skrivsvacka men så fort jag läst ut den så satte det fart igen. Annars vet jag faktiskt ingen bok som haft någon särskild betydelse för mig. Min egen bok kanske? haha. 

En bok som jag inte förstod varför jag väntade till 2013 för att läsa:

Ingen eftersom de flesta böcker jag läste hade jag inte hört om innan. Möjligtvis kan jag säga Twilight. Hade ej läst den serien förrän i år och kan inte riktigt förstå varför.

Favoritcitat från en bok jag läste år 2013:

Åh vad svårt. Kan faktiskt inte komma på något nu på rak arm. Och inte orkar jag gå till bokhyllan och leta igenom böckerna heller, haha!

Kortaste och längsta bok läst:

Månstenen: 204 sidor.

Leva älska brinna dö: 515 sidor.

Favoritförhållande (kan vara familj, kärlek, vänskap etc.): 

Familj: Aveline och Porla från Leva älska brinna dö.

Kärlek: Christian Grey och Anastasia Steele från Fifty shades

Vänskap: Olivia och Ana från Mardrömmar

Favoritbok skriven av en författare som jag läst andra böcker av tidigare:

Fire från Kristen Cashore. Har ju läst Graceling förut!

Bästa bok jag läste endast för att jag fick tipset av någon annan: 

Ingen jag kan komma att tänka på nu faktiskt. De flesta har jag bara letat upp själv!


 

Bokbloggandet:

 

En bokblogg som blev en ny favorit i år:

Såååå många. Men kanske Nilmas bokhylla. Det är en av de enda som jag tittar kontinuerligt.

Bästa recensionen jag skrev:

Vet faktiskt inte. Det var väl ingen recension som var speciellt bra. Jag skriver ju bara vad jag tänker och tycker. Men ... Min recension av Månstenen är jag nöjd med. Mest för att Kim själv tyckte om den ;)

Bästa evenemang jag varit på (signeringar, mässor etc.):

Bokmässan helt klart. Något annat har jag inte varit på, haha!

Bästa ögonblick som bokbloggare:

Vet inte riktigt. Reflekterar nog inte så mkt över att jag ÄR en bokbloggare, haha ^^ Men det blir väl också bokmässan. Upplevelsen. Men det är ju snarare "bästa ögonblick som boknörd". 

Mitt populäraste inlägg det här året:

I have no idea!

Inlägg jag önskar hade fått lite mer kärlek:

Möjligen tävlingarna. Trodde de skulle vara liiite mer poppis men men, så är det!

Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer, bloggar etc.):

Upptäckt Undrentide förlag som ger ut böcker helt i min smak! Så det var en bra upptäckt :) 

Gjorde jag klart någon läsutmaning eller nådde något mål som jag satte i början av året? 

Mjäe, det skulle jag inte säga x) haha


 

Se framåt:

 

En bok jag inte läste år 2013 som kommer bli prioriterad år 2014: 

Alla olästa i bokhyllan!

En bok som jag ser fram emot år 2014: 

Nog ingen speciell. Men jag ser fram emot att läsa Fredens pris och Insurgent som jag ej hann med i år!

En sak jag hoppas på att göra eller uppnå med mitt läsande/bloggande nästa år:

Försöka att ej sätta några mål men ändå se till att läsa mer. Inte känna mig dålig om jag ej läser ut en bok för att jag inte har något att recensera i bloggen då utan bara läsa ut de böcker som verkligen är värda det. 


Kommentarer:

1 Kasiopeiia:

Godt nytt år! :)

Svar: Tack, detsamma!! :)
The Ponkissons

2 Michelle Lindh:

Älskar din blogg! Läste ju förhands titten på din första bok.
Har din författarblogg, förlaget och den här bloggen som bokmärken på min dator. Du är en jättestor inspiration!

Svar: Åh tack, vad glad jag blir!! Betyder mycket för mig att få höra det :) Tack!
The Ponkissons

Kommentera här: