Mina tankar om: De odödligas regler

Titel: De odödligas regler 
Författare: Julie Kagawa
Antal sidor: 459
Serie: Edens blod
 
Om boken: I en framtida värld styr vampyrerna.
Människorna är föda.
Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.
Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.
Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.
Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för.
 
Mina tankar: Det har tagit ganska lång tid för mig att läsa ut den här. Och anledningen till det är att jag helt enkelt inte kände mig sugen på att läsa den. Så nu har jag suttit här ett tag och försökt sätta ord på varför den inte lockade mig men jag vet faktiskt inte vad det var. För i allmänhet var den bra. Bra skriven, det hände saker hela tiden (åtminstone i början), en intressant värld och helt okej karaktärer. Den började väldigt bra och det hände en hel del. De första kapitlen slukade jag med hull och hår. Men sen ... Sen började den bli tråkigare och tråkigare. Visst hände det fortfarande saker men det var egentligen inget som fick mig att vilja fortsätta läsa. 
Karaktärerna var inte heller något speciellt egentligen. De kändes ganska basic. Vilket inte måste vara dåligt men i det här fallet gjorde det att jag inte blev så intresserad. 
Däremot gillade jag slutet. Det var ingen jättestor cliffhanger som gjorde att jag känner mig tvungen att fortsätta på nästa utan jag kan nöja mig här, vilket är tur eftersom jag inte alls känner för att fortsätta. Den här räckte gott och väl för min del. 
 
Så njae, tyvärr föll den här boken mig inte riktigt i smaken. Den var helt okej men jag fick ingen lust att fortsätta läsa serien. 
 
Betyg: 5/10
 
 

Kommentera här: