Mina tankar om: Divergent - filmen

Orginaltitel: Divergent
Genre: Action, äventyr, Sci-fi
Regissör: Neil Burger
Stjärnor: Shailene Woodly, Theo James, Kate Winslet

Baserad på boken med samma namn skriven av Veronica Roth. Ni hittar min recension av boken här.

Om filmen: En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken grupp de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice Prior står valet mellan att stanna kvar med sin familj eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv.

 
Mina tankar: Trots att jag läst både Divergent och Insurgent hade jag inte särskilt höga förväntningar på filmen. Jag tycker i allmänhet att filmatiseringarna brukar bli dåliga då de utelämnar så mycket så jag hoppades inte på ett mästerverk. Kanske var det därför jag tyckte om den. För det gjorde jag faktiskt.
I början kändes den lite jobbig och jag kunde inte annat än störa mig på att de förkortat scenen där Tris gör sitt test (gick det inte lite väl fort? Hade jag inte läst boken hade jag nog inte begripit). Likaså tyckte jag det var lite dålig karaktärsbeskrivning. Jag menar, fick vi ens veta vem Al var innan han och de andra försökte kasta ner Tris i avgrunden? Det blir liksom inte riktigt samma sak som i boken där Al är en av hennes närmsta vänner. Sen var det en del andra småsaker som störde mig men i det stora hela var den faktiskt rätt bra. 
Ni som läst min bokrecension vet att jag var lite skeptisk till att Theo James skulle spela Four men nu när jag såg filmen så förstår jag verkligen varför han fick den rollen. Han passade perfekt. Sen är han ju fin och titta på också, vilket alltid är ett plus ;) Och Shailene Woodley som Tris gillade jag redan från start. Precis så jag föreställt mig henne. Det blev en fin kemi mellan de två också, så inget att klaga på där inte! 
 
Nu ser jag fram emot nästa film och håller tummarna för att den också blir hyfsad, eller kanske till och med bättre ;) Säger också som NilmasBokhylla sa i sin recension; hoppas verkligen att de inte delar upp den tredje filmen sen bara för att tjäna mer pengar. Så less på sånt nu! 
 
Betyg: 6/10
 
 

Kommentarer:

1 Nilmas Bokhylla:

Tyvärr har de redan bestämt sig för att dela upp tredje filmen :/

Svar: Äsch, så sämst! Men det kunde man väl nästan räknat ut, med tanke på att alla andra också gör det. :/
The Ponkissons

2 Anna A:

Sorry: http://insidemovies.ew.com/2014/04/11/divergent-allegiant-two-films-shailene-woodley/

Svar: skit också! :(
The Ponkissons

3 Siri:

Har hørt at den siste filmen dessverre skal deles opp i to deler... sykt dumt :/ Jeg likte filmen utrolig godt, men er enig i det du sier om testen! Hvor ble av forklaringen på hvorfor hun fikk det osv, og de kunne tatt med hele testen!

Ellers syntes jeg filmen klarte å forbedre noen av bokens svakheter. Jeg syntes f.eks at Tris i boken virket litt for kald, og jeg klarte ikke å relatere meg til hvordan hun reagerte på enkelte tragiske hendelser. Men i filmen derimot, lovely! Ellers syntes jeg avslutningen på filmen var mer spennende enn boken for å være ærlig :) Så denne filmen to ganger på kino forresten, hehe.

- Siri

Svar: Ja, har också hört det. Väldigt dumt! Men de gör väl allt för att tjäna pengar tyvärr :/ Personligen gillade jag att Tris var kall i boken, det gjorde att hon inte var som alla andra huvudkaraktärer jag läst om vilket gjorde att jag tyckte hon var spännande. Man blev lite arg på hur hon reagerade ibland, men jag gillade det, haha ;) Fick dock inte den känslan i filmen. Där kändes hon bara som de flesta kvinnliga huvudkaraktärer i fantasyfilmer x) Men alla tycker ju olika. Så det kanske är bra att hon skiljer sig lite i filmen och boken. Så gillar alla någon av dem :)
Jag tycker också avslutet var bra, det fångade känslan jag fick när jag läste om det i boken. Blev sugen på att se nästa film (även om det är en evighet tills dess, haha). :)
The Ponkissons

4 MoonStar:

Hmm.. så filmen i torsdags.. er litt splittet her.. Hadde skikkelig dårlig forventninger, så på det vis likte jeg den.. Men samtidig så var den ikke "mind blowing"
Jeg likte godt starten, men ut mot midten/slutten, syns jeg den ble veldig lang trukken.
Vi hadde med 2 som ikke har lest boka og de likte absolutt ikke filmen.
Og vi som hadde lest boka fokuserte på noen av tingene som var uteblitt.. Som vi snakket om så ble det litt barnefilm over den, i forhold til bøkene.

Alt i alt var den grei, men langt fra en favoritt.. blir spennende å se hvordan fortsettelsen blir.. og spørrs om jeg ikke må se Divergent en gang til.. for bedre å kunne bedømme.

Men først og fremst gleder jeg meg masse til å lese Alligent, som jeg ikke har fått påbegynnt enda..

Fin omtale du har skrevet :)

Svar: Nej jag kände också att den inte var särskilt "mind blowing" och jag undrar verkligen om de som inte läst boken förstod filmen överhuvudtaget. Förstod era vänner som inte läst boken filmen? Kändes som om de tagit bort en del viktiga saker.
Men ja, den var helt okej. Men inte mycket mer än så. Får hoppas nästa blir bättre!! :)
The Ponkissons

Kommentera här: