Mina tankar om: Divergent

DIVERGENT AV VERONICA ROTH.
 
Handling: I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga,De osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.
Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först
 
Mina tankar: Tris föll mig i smaken nästan med detsamma, något som är ovanligt då jag brukar avsky huvudkaraktärerna. Kanske var det för att hon var så kaxig, tuff och allmänt awesome. En karaktär som jag kunde känna igen mig lite i och som påminde mig lite om kvinnorna i mina egna böcker! Misstänker att jag hade varit Divergent i det där samhället, för jag kan inte tänka mig vilken av de där falangerna jag hade varit del av, haha! 
Hur som helst. Det är en väldigt spännande framtidsskildring som ligger i samma klass som "Hungerspelen" - om inte snäppet bättre. En bok man inte kan sluta läsa och där det ständigt dyker upp nya saker som man inte alls hade väntat sig. Inte så konstigt att den har blivit så populär! 
 
Betyg: Utan tvivel 10/10!
 
 
Jag har förövrigt svårt för att Four ska spelas av Theo James i filmatiseringen. Jag kan inte se det. I mitt huvud ska Four vara 18, som han är i boken. Kommer bli svårt för mig att acceptera att han är så mycket äldre i filmen. Bara en liten bagatell visserligen, men jag tror det är något jag kommer störa mig på ;) Shailene Woodley som Tris däremot kan nog funka tror jag! Ser såå fram emot filmen!! :)

Kommentarer:

1 [Anna]:

Jag älskade oxå boken och tror att jag kommer störa mig massor på skådisarna i filmen speciellt de manliga känns så fel :(

Svar: Precis, de känns inte alls rätt :( Så tråkigt när det blir så!
The Ponkissons

Kommentera här: