Mina tankar om: Halvblod

Halvblod - Sofie Trinh Johansson

Om boken / Handling: Aveline Johansson, 22 år, lever med ett hjärta skört som glas. Det stillasittande livet har gjort henne till en enstöring som umgås mer med rollkaraktärerna i sina böcker än med verkliga vänner. Men efter att ha råkat höra ett samtal mellan sina föräldrar, ett samtal hon vet att hon aldrig borde hört, förändras hela livet. Plötsligt befinner hon sig på flykt med den enda personen som vet vem och vad hon egentligen är. Men kan hon lita på Billy? Eller är hon i större fara med än utan honom?
 
Mina tankar: Jag vet knappt vart jag ska börja. När jag såg boken Halvblod bland ungdomsböckerna på Bokia stack den ut lite grann. Jag fastnade såklart bara för att ordet "vampyrtrilogi" stod på baksidan plus att den var skriven utav en svensk författare vilket jag tyckte var häftigt. 
Boken var lite mer brutal än jag normalt sätt tycker om men ack så bra ändå! Billy är hittills min absoluta favoritkarraktär och av någon konstig anledning liknar han i mitt huvud en utav mina kollegor på jobbet fast mycket ondare, haha. 
Halvblod är otroligt mörk, spännande men jag kunde nog önskat att den innehållit lite mer romantik än bara i slutet, hoppas på mer i de nästkommande! Att den sen även till stor del utspelar sig i Sverige är helt klart ett stort plus! På något sett är det lite lättare att leva sig in i än om den utspelar sig i New York eller London där jag personligen aldrig varit. 
Är du ett fan av vampyrer och ogillar lyckliga slut ska du helt klart läsa Halvblodstrilogin. Jag älskade slutet, det var fint, sorgligt och fick mig verkligen att vilja läsa tvåan, så passade på att beställa hem den nu men får se när den blir läst har en del andra på lager först.
Det enda som drar ner betyget lite är att den är så tjock. Jag hade liksom svårt att komma igenom den, precis som jag har med alla tjocka böcker, vilket gjorde att jag tyckte läsningen blev seg. Men om man inte ser det som ett problem så är det en suverän bok!
 
Betyg: 4/5
 

Kommentera här: