Böcker jag vill ha just nu

Var gång jag besöker en bokhandel hittar jag böcker som jag bara MÅÅSTE ha NUU. Troligen kommer det dröja en evighet innan jag läser just de böckerna, men ändå. Jag vill ändå ha dem, bara för att. 
 
Så nu tänkte jag sammanställa en lista på de böcker jag är extra sugen på just nu: 
 
 
Stad av Aska av Cassandra Clare. Jag vill egentligen ha Stad av Skuggor (City of Bones) också men jag har redan den på norska, så det får väl duga ;) Den här kommer i alla fall ut ca en månad före min födelsedag, med andra ord i oktober. Perfekta födelsedagspresenten kanske? hehe ;)
 
Om boken: Clary Fray önskar att livet bara kunde återgå till det normala. Men vad är normalt när du är en demondräpande skuggjägare, vars mamma ligger medvetslös i en magipåverkad koma och du plötsligt kan se varulvar, vampyrer och älvor på gatorna?
Clary försöker dra sig undan från skuggvärlden för att kunna hänga mer med Simon (är han kanske mer än en vän?), men Jace tänker inte släppa henne så lätt. Och den enda chansen Clary har att hjälpa sin mamma är om hon söker upp Valentine, den ondskefulle skuggjägaren som mördat hennes morföräldrar - och dessutom är hennes pappa ... 
 
 
Mörk Ängel av Laini Taylor. Den här tillkom till listan ganska nyligen. Tycker den verkar spännande!
 
Om boken: På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar. 
I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina.
Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.
Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska «ärenden». Hon talar många olika språk och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.
När en av de främmande den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistora som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karo att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv?
 
 
Besvärjelser och Beskydd av Maria Friedner. Tycker den här boken verkar lite kul, haha!
 
Om boken: Feer, sexiga demoner och bittra vättar i en vanlig svensk småstad! 
När mormor försvann var jag inte där. Jag var sysselsatt med helt andra saker. Sex, nämligen. Det var en av de saker jag sysslade allra mest med vid den här tiden. Sex och chardonnayvin i gröna flaskor (eller egentligen vad som helst med alkoholprocent som gick att dricka, jag var inte så nogräknad om sanningen ska fram). 
Cecilia lever ett förhållandevis bekymmerslöst liv, fyllt av kravlöst sex och sena utekvällar. Alltid snygg, aldrig sjuk och med ett koppel av beundrande män efter sig. Så försvinner plötsligt hennes mormor, den person som betyder allra mest för Cecilia. Mormor, visar det sig, är ingen vanlig tant, utan en livs levande fe! Den chockartade upplysningen får Cecilia av den bittre vätten Masti Toivonen, som en dag dyker upp i trädgården. Nu måste hon hitta ett barn att offra till vättarna för att återse mormor vid liv. Till sin hjälp har hon inte mycket mer än Fairy net - feernas magiska motsvarighet till forumet Familjeliv. Marian Keyes möter Liftarens guide till galaxen i Maria Friedners hejdlöst roliga debutroman som utspelar sig i en svensk småstad, befolkad av både vanligt folk och sagoväsen.
 
 
Mardrömmar av Emma Andersson. Åhh, den här är nog den jag vill ha mest av alla, haha.. 
 
Om boken: Olivia och hennes vänner återvänder till Enderra och upptäcker att Simon Tara hotar grannlandet Scorpionia för att komma åt nyckeln till de mäktiga djinnernas grotta. Mycket kan gå snett på vägen, och till sist får Olivia hitta ett sätt att hindra den allt mäktigare Simon Tara från att för alltid utöva sitt tyrannstyre.
 
 
Leva Älska Brinna Dö av Sofie Trinh Johansson.
Den här har inte heller kommit ut än och det finns ingen direkt info om den utom det lilla som Sofie ibland skriver på sin hemsida. Men jag ser så fram emot den! Tredje och avslutande delen i hennes serie Halvblod!

Kommentarer:

1 Författardrömmar:

Stad av aska vill jag också ha! Fast på engelska. Jag har Stad av Skuggor men har men har bestämt mig för att beställa hela serien på engelska. Orkar inte vänta på översättningarna :)

Svar: Jag tror jag kommer vänta på översättningarna. Läser helst på svenska :) Men vi får väl se, kanske blir jag tokig av att behöva vänta och läser resterande på engelska sen ändå!
The Ponkissons

2 [Anna]:

Stad av Aska vill jag oxå ha NU!! Har lite beslutsångest om man ska orka vänta på översättningarna eller inte...

Svar: haha samma här! Verkar vara flera som lider av den beslutsångesten :) Men jag tror jag ska vänta, föredrar ändå att läsa på svenska
The Ponkissons

Kommentera här: