Lucka 13

 
Idag är det dags för mitt bidrag i bloggstafetten 2013. För er som inte vet vad detta är kan ni kika in här
 
Jag har velat fram och tillbaka när det gäller det här inlägget. Vad ska jag skriva om? En krönika, boktips ... Vad, vad, vad ... Tillslut bestämde jag mig för att jag skulle skriva lite om den serie som i början av gymnasiet fick mig att vilja börja läsa igen efter många års uppehåll och dessutom var den serie som fick mig att börja intressera mig för fantasy. Dessutom tycker jag den passar bra att ta upp just inom ämnet ungdomslitteratur eftersom alla karaktärer i boken är unga och jag troligen inte skulle uppskatta den riktigt lika mycket om några år som jag gjorde då (nu vet jag faktiskt inte, skulle nog vara rätt likgiltig, haha). 
 
Nåja, serien jag syftar på är "House of Night" med PC Cast och Kristin Cast. Jag hann läsa 8 böcker ur serien innan jag la av med den (då började jag tröttna lite) men vet att 10 av böckerna i serien är översatta till svenska. Antagligen är de ännu fler på engelska. Korta och lättlästa böcker oavsett om man läser de på svenska eller engelska och jag minns att jag tyckte de var rätt spännande, fast om jag skulle jämföra med det jag läser nu skulle de säkert kännas lite för tama för min smak. Men ändå! 
 
Serien börjar med "Vampyrens märke" och handlar om Zoey Redbird. En dag ser hon en död kille - eller tja, odöd - stå vid hennes skåp. Han märker henne med vampyrernas märke vilket innebär att hon genast måste lämna människornas värld och bege sig till Nattens Hus. En skola för vampyrer där de får lära sig om vampyrernas värld i väntan på sin förvandling. Dock är det få elever som överlever tillräckligt länge för att bli fullständiga vampyrer ... 
 
Det är en serie som tar upp ganska många vardagliga tonårsproblem och blandar dem med övernaturliga konflikter på ett - enligt mig - bra sätt. Tycker det är en bra serie för ungdomar som aldrig blir tråkig (utom efter den 8:onde boken, haha). Helt klart ett tips till er som inte läst den :) Faktiskt inte hört särskilt många säga att de gillade den här serien. Kanske är jag den enda? Nåja. Jag gillade den i alla fall. Däremot fastnade jag inte alls för Vampire Academy som så många andra bokbloggare älskar. Gett den 2-3 chanser nu men jag orkar verkligen inte med den. 
 
För att sätta punkt. Har du inte läst den och du gillar vampyrer (och andra övernaturliga varelser) - ge den en chans. 
 
Så det var allt för mig. Glöm förresten inte att delta i veckans tävling.
Och imorgon får ni kika in hos http://www.breakfastbookclub.se/ för nästa lucka! :) 
 
Några av böckerna i serien. 

Kommentarer:

1 Sofies bokblogg:

Tack för ett bra inlägg! :)

Kommentera här: