Mina tankar om: Udda Verklighet

Udda Verklighet av Nene Ormes
 
Om boken: I en dröm ser Udda en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. Här finns de Sära - hamnskiftare, gudinnor, orakel och annat - rivaliserande grupper som är mycket, mycket angelägna om att vinna över henne till sin sida. Uddas gåva att sanndrömma att hon är andra människor och veta vad de tänker är ett hot men lika mycket en möjlighet att kunna påverka framtiden.
 
Mina tankar: Det här är en bok som jag funderat på att läsa några gånger men struntat i eftersom en del benämnt den som en skräckrroman. Och jag är inget direkt fan av skräck. Men i bokhyllan på biblioteket står den som urban fantasy, som ju är en av mina favoritgenrer. Så genren och det sjukt snygga omslaget fick mig att låna hem den.
Jag gillar världen som Nene har byggt upp och jag gillar Udda. Men Ormes tappade mitt intresse flera gånger under bokens gång. Jag märkte att jag skummade igenom den emellanåt, läste endast konversationer och liknande. Det var något som saknades. Jag tycker inte riktigt om Ormes sätt att skriva. På flera ställen märker jag att det saknas punkter och börjar undra om den korrekturlästs (när blev jag så petig?!). Plus att det sällan stod vem som sa vad och eftersom de inte talade olika var det svårt att skilja dem åt, tyckte jag. Så nej, tyvärr fastnade jag inte alls för den här boken. Jag läste mest för att bli färdig, inte för att den var bra. Tror inte jag kommer läsa fortsättningen.

Det enda jag tyckte var häftigt var när de arbetade sig genom tiden där i slutet, med hjälp av lotsen. Det tyckte jag var lite häftigt. Men jag kan tycka att det hade varit skönt med lite mer förklaringar kring världen och sådär. 
 
Betyg: 3/10
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Lennarrrt:

Kände lite så oxå när jag läste den. Men sen visade det sig att detta är en del, av minst 4. Då är det en helt annan grej... Här finns potential.
Tycker nog du ska våga dej på 2:an - SÄRSKILD - oxå. Den fick mej fast, så nu ser jag längtansfullt fram mot 3:an...

Svar: Hmm ... Nja, jag vet ändå inte. Gillar som sagt inte hur hon skriver. Men man ska aldrig säga aldrig, kanske läser fortsättningen någon gång ändå! :)
The Ponkissons

Kommentera här: