Bokbloggsjerka #9

Gör en fuling, och hoppar på jerkan trots att helgen är slut. Jag missade helt både jerkan och "söndagsmakbiten" den här helgen. Sånt går ju inte! 
 
Helgens fråga var: 

Om du skulle skriva en bok skulle den i så fall utspela sig:

  • i en stad?
  • på landet?
  • på en fiktiv plats?
  • på havet?
  • i framtiden?
  • i det förflutna?
  • i nuet?
  • i Sverige eller utomlands?
  • annat?
 
Ja, ni som känner mig vet att jag är svag för fantasyvärldar och likaså framtidsversioner av jorden. Att hoppa flera hundra år fram i tiden då alla åker runt på svävare och bor i vackra glashus uppe i skyn med robotar som gör allt åt en ... Så det ultimata för mig var en fantasyvärld med de där framtidsdragen. Alltså inte en medeltida värld där alla går runt i djurhudar och spjut - som det ofta är i t.ex. Sagan om ringen eller liknande fantasyberättelser - utan en värld där varelserna kommit så mycket längre än människorna. Som att hoppa fram flera hundra år i tiden. En värld som har svävare och allt annat som jag förknippar med framtiden men som också har magi, olika mytologiska varelser, strider mellan ont och gott och allt annat som en bra fantasivärld borde ha - enligt mig.
 
Så då kom Lavida till. Världen jag skriver om i mina manus. En planet fylld av övernaturliga varelser där folket ligger långt före människorna i tekniken.
 
Är också sugen på att skriva något som utspelar sig på jorden. I någon svensk stad som inte så många kanske tänker på i första taget, typ Oskarshamn (ja, jag håller faktiskt på med en sådan ... Fast det är förstås fantasy det också ;)). Dock försöker jag bara välja städer jag känner till. Då det är enklare att föreställa sig hur allt ser ut. Mellody Looh trilogin börjar exempelvis i Jönköping. Vilket kanske inte är så underligt eftersom jag bor här och kunde gå runt på gatorna och fantisera om hur alla scenerna ur boken såg ut. 
 
Ni får också en tjuvtitt på första skissen av världen Lavida. Det är som sagt bara en skiss men ska snart bli en riktig karta som kommer finnas i böckerna :) 
 
 
Sådärja. Där har vi ett sent svar på jerkan. Nu ska jag kika in lite andras svar. Kan vara spännande att se! :) 
 
 

Kommentarer:

1 A ROOM OF MY OWN:

jag älskar kartor i böcker! och böcker som man kan läsa med en karta i handen

Svar: jag också, det gör det hela lite mer levande :)
The Ponkissons

2 Michelle Lindh:

Jag skriver och då utspelar det just nu i en stad som heter Spring Branch och ligger i Texas, usa. Den hittade jag på genom att kolla på internet i ''kartbok'' och då ville jag ha något mer söderut och då tog jag ett sött namn bara, haha. Sen läste jag lite om själva staden som är rätt liten, och tittade på bilder osv. Så att det blir mer verklighetstroget i berättelsen. :)

Svar: Låter spännande :)
The Ponkissons

Kommentera här: