Gabriellas bokiga bekännelser

Hittade även den här taggen hos Pia. Hon hade inte taggat några men jag tänkte ändå ta mig friheten att göra den ;) 
 
"Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de 7 största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte."
 
Here we go :)

1. Jag har aldrig läst Harry Potter.

Nä precis. Börjar med den värsta. Jag har aldrig läst HP som så gott som alla andra boknördar. Tyckte inte om fantasy och allt vad det innebar som liten. Har ju köpt hem fyra av böckerna nu för att läsa men ... får väl se när det blir ;)

 

2. Min läsning har alltid gått i perioder.

Något jag ärvt efter min kära mor är att jag under vissa perioder kan läsa hur mycket som helst, för att sedan i en period inte läsa någonting. Så har det varit hela mitt liv. 

 

3. Som barn läste jag mest om katter.

Jag älskade biblioteket när jag var liten. Men jag lånade inte hem deckare för barn eller något i den stilen. Nej jag lånade hem faktaböcker om katter. Jag misstänker att jag kunde ALLT om katter som fanns att kunna. Nu har jag förstås glömt av lite men en hel del sitter kvar. Så här har ni kattexperten ;)

 

4. Jag har alltid älskat att skriva "böcker". 

När jag gick på mellanstadiet brukade jag skriva minst en berättelse i veckan och sedan läsa upp för klassen. Min lärare brukade säga att hon var helt säker på att det skulle bli en författare av mig en dag. Hur hon nu kunde komma fram till det utifrån miniböcker om katter som gick till stranden och sparkade boll. Sedan fick en av dem bollen i huvudet och började gråta. Så var den andra tvungen att trösta henne ...

 

5. Jag har bara skrivit två hela bokmanus.

Om man räknar bort alla de där miniböckerna jag skrev som liten har jag bara avslutat två manus.

Mitt första manus handlade om två kristna tvillingtjejer som valt helt olika väg i livet. Den ena systernlevde inom kyrkan (som för mig var svårast att beskriva eftersom jag även om jag är kristen aldrig varit den som hängt i kyrkan eller haft kristna kompisar, förrän gymnasiet då) och den andra hade hamnat i ett ganska hemskt gäng med en kille som misshandlade henne osv osv ... Har fortfarande det manuset kvar på datorn och vet inte om det någon gång blir något av det. Men det var i alla fall det första manuset jag faktiskt avslutat så därför känns det lite heligt. Avslutade det 2010 tror jag. 

Det andra vet ni ju om. Mellody Looh - Födelsemärket som jag precis sänt in till förlag.  

 

6. Som liten var min favoritfictonkaraktär ingen mindre än Emil i Lönneberga.

Jag älskade Emil. Han var min absolut största idol när jag var barn. Min pappa kallade mig för Emilina när jag var liten bara för att jag var så lik honom. En liten "Emilina i Berga" ;) 

 

7. Jag gillar när författare lämnar rum till att fantisera.

När jag läser böcker kan jag tycka det är skönt med författare som kanske inte beskrivit allt superutförligt utan faktiskt utelämnat en del och istället låtit läsaren själv fantisera hur saker ser ut, hur karaktärer ser ut osv osv. För en som mig som helst av allt hoppar in i min fantastivärld mest hela tiden är det ytterst uppskattat! Tycker det är lite tråkigt när allt beskrivs in i minsta detalj och har försökt att inte göra så med min egen bok. Fast samtidigt vet jag ju att andra behöver mycket beskrivningar för att kunna leva sig in i boken.


Kommentarer:

1 Pia:

Läs Harry Potter. Det är en order! XD

Svar: Haha, jag började faktiskt på den första men ... jag kände mig lite för gammal x) Ska ta tag i dem snart, I promise ;)
The Ponkissons

Kommentera här: