Reading Habits Tag

Såg den här på Pias blogg och tänkte att jag skulle göra den trots att jag inte blivit taggad. Eller tja, jag har så dålig koll på om jag blir taggad eller inte så ... Ja ... Vi kör på detta! 

1. Har du en speciell plats där du brukar läsa?

Oftast i soffan. Det är bekvämast! För i sängen bara somnar jag x) 

2. Bokmärken eller random pappersbitar?

Radom pappersbitar måste jag nog säga. Alltså jag har en del bokmärken men det är ytterst sällan jag tänker på att använda dem. Fast just nu är jag faktiskt lite duktig och använder det som jag fick från Opal, haha ;) 

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du först nå ett nytt stycke eller kapitel?

Oftast kan jag sluta när som helst. Har aldrig brytt mig så mycket om ifall det är mitt i ett kapitel eller inte. Fast är det en bok som är väldigt väldigt väldigt bra kan det ju vara svårt att sluta mitt i allt. Då kanske jag kan behöva läsa tills kapitlet är slut. Fast då kan ju författaren vara en luring och lägga en cliffhanger i slutet på kapitlet så man måste fortsätta ändå ... ;)

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?

Känns som om jag svarat på den här frågan innan i någon tagg ... Nåja. Jag dricker vatten men annars ingenting tror jag, inte som jag tänker på liksom. Gör inte kaffe eller liknande bara för att jag ska sätta mig och läsa. Kanske snarare är så att jag läser bara för att ha något att göra medan jag dricker kaffe i så fall ^^

5. Brukar du ha TV eller radio på medan du läser?

Läser jag kurslitteratur så nej. Då måste allt vara knäpptyst och minsta lilla ljud får mig att tappa koncentrationen. Men om jag bara läser en roman då kan teven vara på eller musiken på datorn. Det stör mig sällan särskilt mycket, åtminstone inte om boken är bra. 

6. En bok i taget eller flera samtidigt?

Oftast blir det flera samtidigt. Just nu läser jag Mardrömmar (ja, jag är sjukt seg ... skyller på all kurslitteratur) och Femtio nyanser av frihet samtidigt. 

7. Läsa högt eller tyst i huvudet?

Kurslitteratur: högt. Om jag är själv. Vanliga romaner: tyst.För där har jag inte samma behov av att uppfatta allt. 

8. Hoppar du över stycken eller hoppar fram i boken?

Kan väl erkänna att ja det gör jag. Kan ofta hoppa över beskrivningar som jag tycker är jobbiga eller om karaktären sitter och grubblar över någonting väldigt länge och det är lite irriterande att "lyssna" på. Då kan jag skumläsa eller hoppa framåt lite till konversationen börjar igen. 

9. Bryta ryggar eller inte?

Jag försöker att inte göra det eftersom det inte ser så vackert ut i bokhyllan men alltså ibland går det ju inte. Hur ska man lyckas exempelvis läsa i badet utan att bryta ryggen på boken? Det fungerar inte för mig x) 

11. Skriver du i böcker?

Nä, det ser jag ingen anledning till. Men kan ibland sätta små post-it lappar här och var om det är något jag tycker att författaren skrivit extra bra eller beskrivit på ett intressant sätt och som jag gärna vill komma ihåg och lära mig av.

12. Vilka taggar du?

Får jag ens tagga nu när jag fuskat? haha.. Nä men jag taggar väl alla som vill! ;)


Kommentera här: