Mina tankar om: Besvärjelser och beskydd

Titel: Besvärjelser och beskydd
Författare: Maria Friedner
Förlag: Mix förlag
Antal sidor: 334
Serie: -
 
Om boken: Feer, sexiga demoner och bittra vättar i en vanlig svensk småstad!
När mormor försvann var jag inte där. Jag var sysselsatt med helt andra saker. Sex, nämligen. Det var en av de saker jag sysslade allra mest med vid den här tiden. Sex och chardonnayvin i gröna flaskor (eller egentligen vad som helst med alkoholprocent som gick att dricka, jag var inte så nogräknad om sanningen ska fram).
Cecilia lever ett förhållandevis bekymmerslöst liv, fyllt av kravlöst sex och sena utekvällar. Alltid snygg, aldrig sjuk och med ett koppel av beundrande män efter sig. Så försvinner plötsligt hennes mormor, den person som betyder allra mest för Cecilia. 
Mormor, visar det sig, är ingen vanlig tant, utan en livs levande fe! Den chockartade upplysningen får Cecilia av den bittre vätten Masti Toivonen, som en dag dyker upp i trädgården. Nu måste hon hitta ett barn att offra till vättarna för att återse mormor vid liv. Till sin hjälp har hon inte mycket mer än Fairy net - feernas magiska motsvarighet till forumet Familjeliv.
 
Mina tankar: Jag har velat läsa den här boken hur länge som helst. Delvis för att jag hört mycket bra om den och delvis för att författaren kommer från samma stad som jag vilket gör det lite extra spännande. Trots det hade jag inte skyhöga förväntningar. Tänkte att det här är en debutant och det är inte alltid det blir felfritt första gången, men såhär med facit i hand måste jag säga att Friedner lyckats riktigt bra. Det är inte den sortens bok som jag nu med en gång måste ringa alla mina vänner och berätta om men det är inte heller en sådan bok som jag känner har varit bortslösad tid att läsa. Jag gillade den, helt enkelt!
Läste lite andra recensioner där det fanns en del som klagade på att språket var "omoget" och "för enkelt", men kom igen, vad spelar det för roll då? Det är just böcker med ett språk som det här som jag gillar att läsa. Jag förstår inte varför man måste krångla till det? Så onödigt. Jag gillar hur den är skriven, och det var just därför jag kunde ta mig igenom den så fort (till skillnad från "Fred så gyllene" som får mig att vilja spy efter de första sidorna. Jag förstår absolut ingenting av den boken, suck ...). Däremot gillade jag inte Ingeborgs språk. Jag menar, kan man svära så mycket som den lilla varelsen gjorde? Jag avskyr svärord, tycker det är otroligt fult, och värre blir det när jag behöver läsa det. Var nästan så jag ville hoppa över hennes repliker på grund av det. Hmm... Så det sänker betyget en aning faktiskt.
Annars så var det en sexig och väldigt rolig berättelse, märkte flera gånger hur jag satt och log medan jag läste. Dock kan jag tycka att inget direkt överraskade mig. Det kändes som om jag visste händelserna i förväg. Som det här med att Alexi var en demon för att nämna något. 
 
Men men ... Allt som allt var det här en bra och helt klart rolig bok som jag tycker att fler borde läsa. 
 
Betyg: 7/10
 
 Diggar omslaget också. Riktigt snyggt!

Kommentera här: