Mina tankar om: Farlig förmåga

Titel: Farlig förmåga
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 335
Serie: Systrarna Cahill
 
Om boken: Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra ... En smäktande och spännande berättelse, späckad med magi och romantik!
 
Mina tankar: Redan när jag såg boken i hyllan på mässan kände jag att det var en perfekt bok för mig. Baksidetexten fick mig att falla direkt och själva boken gjorde mig definitivt inte besviken. Jättebra skriven, välplanerad och trovärdig. Jag älskade den rakt igenom.
Tyckte det var spännande att häxorna tidigare varit vid makten, men att det nu var Brödraskapet istället (som jag förövrigt hatade livet ur under hela boken, hmpf, hoppas verkligen de faller i slutet av serien!). Dock förstod jag inte riktigt vad den grekiska mytologin hade med häxorna att göra. Den kändes lite malplacerad. Men jag vet inte om jag kanske missat någonting där? Nåja. Det kanske förklaras bättre senare också. 
Romantiken var på topp i boken tycker jag. Man förstod ju ganska snabbt att det inte skulle bli Paul utan Finn som Cate gick och blev kär i tillslut men ändå var det fint att se deras kärlek växa fram. 
Favoritkaraktären var nog någon av hennes småsyskon, Tess eller Maura. Jag önskar att man fick lära känna dem ännu mer, vilket man troligen kommer få göra längre fram. 
 
Jag har egentligen inte så mycket att säga - som alltid när jag verkligen gillar en bok. Jag blir lite smått mållös. Men det faktum att jag slukade boken på en dag säger att den är bra, för det händer ytterst sällan ;) Helt klart läsvärd!
 
Betyg: 10/10
 
 

Kommentera här: