Tagg: Bookish Academy Awards

Jag blev utmanad av Pia att göra den här lilla listan. HÄR kan ni läsa var den kommer ifrån ursrpungligen, för jag orkar inte skriva om allt på nytt ;) haha.. 

Bästa skådespelare = Bästa manliga huvudkaraktär
(OBS! måste vara huvudperson. Alltså inga kärleksintressen eller bästa vänner eller side-kicks)

Jens från Vi måste sluta ses på det här sättet. 
ENDA anledningen till att det blev han var för att jag inte läst någon annan bok där en kille varit huvudperson. Så det var helt enkelt inte så mycket annat att välja på. I alla andra berättas det ur tjejens perspektiv även om det nästan alltid är någon ståtlig kille med som räddar dagen ^^

Bästa skådespelerska = Bästa kvinnliga huvudkaraktär

Triss från Divergent
Det stod mellan henne och Flamma från De utvalda - Monstrets dotter (Fire). Men jag gillar nog Triss mer!

Bästa scenografi = Bäst plot-twist

Divergent, Insurgent
Tyckte hela tiden att det hände saker som man inte hade förväntat sig, särskilt i första boken. Var nog därför jag älskade den så mycket!

Bäst kostym design = Snyggast omslag

Nattfjärilen.
Jag var påväg att säga Mardrömmar igen, men nu får jag sluta tjata om dess vackra omslag. Vi vet ju alla att det är perfekt nu, ellerhur? ;) Så efter att ha spanat i bokhyllan ett tag valde jag Nattfjärilen. Ett enkelt och snyggt omslag. Annars skulle jag vilja säga Clockwork Princess, helt kär i det omslaget. Dock har jag inte läst boken så tänker att den kanske inte bör vara med ^^ 

Bästa manliga biroll = Bästa manliga side-kick

Alexander från Halvblodstrilogin
Den här var ju jättesvår. Tycker ingen manlig karaktär kan räknas helt som en side-kick. Oftast är det ju någon kärleksaffär på gång mellan honom och huvudkaraktären men Alexander från Halvblodstrilogin är bara underbar. Så han får bli bästa manliga side-kick! 

Bästa kvinnliga biroll = Bästa kvinnliga side-kick

Ana från Där drömmar blir till/Mardrömmar
Finns så många bra kvinnliga side-kicks men Ana är en av de första som dyker upp i huvudet så det får bli hon! Annars skulle jag vilja säga Alice från Twilight men jag är osäker på om hon räknas som en side-kick? ^^

Bäst originalmanus = Mest unik/intressant handling

Divergent
Det finns många böcker som jag tycker har varit intressanta/unika men det finns inte många som jag slukat så fort som jag gjorde med den här. Älskar den!

Bäst manus efter förlaga = Bäst bok-till-film-adaption

The Hobbit. 
Jag älskar hur de filmerna är gjorda, även om de har dragit ut den där lilla lilla boken till 3 hela filmer. Men de har gjort det bra tycker jag!

Bästa animerade film = Bok som skulle funka bäst som animerad film

Månstenen
Känns som att den skulle funka som tecknad! Skulle nog bli en bra animerad film!

Bäst regissör = Bäst författare 

Kristin Cashore
Stod mellan henne och Emma Andersson. Tycker de skriver fantastiskt båda två!

Bäst specialeffekter = Bok med bäst actionscen/scener

Halvblodstrilogin
En hel del härliga actionscener i dessa böcker. Särskilt slutstriden i Leva Älska Brinna Dö som visserligen kändes rätt utdragen men ändå mycket bra!

Bäst filmmusik = Bäst musik i en bok-till-film-adaption

The hobbit / Sagan om ringen.
Inget snack om saken. I love it!

Bästa kortfilm = Bäst novell eller kort bok

Nya människan
Inte läst så många korta böcker, men den här har jag svårt att glömma!

Bäst film = Bästa fristående bok 

De andra sagornas bok
Har inte läst så många fristående böcker, nästan ALLA har varit serier även om jag inte alltid läst hela serien. Men den här är en av de böcker jag kommer att tänka på som faktiskt var fristående, så det får bli den.

Bäst dokumentär = Bäst historisk skönlitteratur eller facklitteratur

Farlig förmåga
Visserligen är det ingen sann historia men den utspelar sig på 1800-talet och jag gillade den starkt! Ska försöka skriva ihop en recension inom kort!

Jag taggar:

Alla som känner för att göra den ;) Skriv gärna en kommentar under om ni gör den så jag kan klicka in å läsa svaren :) 


Kommentera här: