Tematrio - HBTQ samt Systrar och bröder

Oj vad tyst det har varit här. Har totalt glömt allt vad böcker och film heter (okej inte riktigt, tittar på serier i stort sätt hela tiden men inget som är värt att skriva om). Nåja här kommer iaf mitt svar på veckans Tematrio som handlar om böcker där det tas upp sexuell läggning/identitet. Tycker det var svårt för det känns inte som om jag har läst så många böcker som tar upp homosexualitet eller dylikt. De enda jag kan komma på såhär på rak arm är:
 
1. Cirkeln & Eld. Nu har jag visserligen inte hunnit läsa sista delen i trilogin men där tas ju kärleken mellan Linnéa & Vanessa som vävs in fint i hela historien. Väldigt fin kärlekshistoria bland all magi och alla andra härliga element i boken. 
 
2. Leva, älska, brinna, dö. I sista boken av Sofie Trinh Johanssons trilogi tas homosexualitet upp lite grann då en kille som är släkt med Billy visar sig vara kär i en man. Dock får de inte särskilt lång tid tillsammans och det tar inte direkt upp någon stor del av boken men det är där i alla fall!
 
3. Nattens hus. Jag läste den här serien i början av gymnasiet och minns att en av huvudpersonen Zoeys närmsta vän var homo och lite senare även fick sig en pojkvän. 
 
Det är nog de enda jag kan komma på. Känns inte som om HBTQ är så vanligt inom fantasygenren, eller så blir det helt enkelt inte en så stor grej där att man väljer att ta med det eftersom det är så mycket annat än kärlek i de böckerna (magi, fantasyvärldar osv ...).
 
Tänkte att jag skulle passa på att svara på förra veckans Tematrio också, för det gjorde jag ju inte då av någon anledning. Den handlade om böcker som berör syskonrelationer!
 
1. Halvblodstrilogin. Där är det mååånga syskon med i bilden. 
 
2. Farlig förmåga. Tre systrar med ett starkt band till varandra. Ser verkligen fram emot att få läsa mer om dem!
 
3. Nattens döttrar. Efter att ha stått och tittat igenom alla böcker i bokhyllan kom jag att tänka på att novellsamlingen Night World (#01) innehåller en novell som heter Daughters of Darkness (svenska, Nattens döttrar). Den handlar om tre systrar som är vampyrer och flytt från sin värld för att få leva vanliga liv bland människorna. 
 
Så där fick ni två Tematrior på en gång! Nu ska jag titta på Almost Human & sen ska jag jobba lite grann. 

Kommentarer:

1 Boklysten:

Känner inte till någon av dina.

2 Lena:

Cirkeln och Eld har jag bland mina olästa. Den första skall läsas ganska snart hoppas jag.

Kommentera här: