Mina tankar om: Catching Fire & The Hobbit

Förbered er på ett lite dissigt inlägg. Och har ni inte sett filmerna kan det finnas spoilers!
 
I förrgår såg vi äntligen Catching Fire. Jag vet inte om jag hade byggt upp mina förväntningar lite väl mycket men jag tyckte varken den var bra eller dålig. Den var någon mellanting. Daniel sa i slutet att det kändes ungefär som första filmen fast lite mer effekter och att man får lite hintar om att nu startar verkligen revolutionen vilket jag måste säga summerar den ganska bra. De är ännu en gång i en arena, ännu en gång ska bara en person överleva men man vet ändå att fler kommer att göra det. Och det mesta visste jag redan från trailern. Det var inte direkt några nyheter utan snarare bara en repris av den gamla filmen med lite tuffare arena, tuffare motståndare (eller näe, faktiskt inte för hur ofta mötte de sina motståndare? Bara två gånger tror jag) och man fick se lite mer av huvudstaden. 
Så jag måste säga att jag är lite besviken på Catching Fire. Den var så lik första filmen (antar att detsamma gäller böckerna, har bara läst den första i bokserien). Det hände egentligen inte så mycket. Hmm.. 

Så nja ... En 5/10 får den av mig. Nu kan ni vara hur sura på mig ni vill, men den föll mig helt enkelt inte i smaken. Kanske gillar jag den bättre nästa gång jag ser den, när förväntningarna försvunnit helt!

 
Så var det The Hobbit's tur som vi såg för ... ja jag vet inte, några veckor sedan ungefär och sedan glömde skriva om. Jag gillade den, men Daniel var inte särskilt förtjust. Vi störde oss båda på filmningen, särskilt när det var slagsmålsscener eller scenen med tunnorna där det gick så fort. Allt såg för fejk ut. Det syntes så väl att det där var i en studio. Vilket förstörde ganska mycket för oss. 
Sen är ju detta också mittendelen av boken vilket gör att de egentligen inte kommer någon vart. De är bara mitt i vandringen. Varken nära början eller slutet. Jag tycker det är tråkigt att de har delat upp en så otroligt liten bok i 3 evinnerligt långa filmer men det är samtidigt duktigt av dem att kunna fylla ut historian så pass mycket.
Älskar fortfarande alverna och gillar att de var med mer här. De är helt klart mina favoriter i Tolkiens värld! 
Ett stort plus för draken. Den var riktigt bra gjord och rösten var perfekt. Inget att klaga på där inte!
 
8/10 landar den på. Bra story, även om den känns lite utdragen, men lite jobbigt filmad emellanåt. 
 

Kommentarer:

1 Författardrömmar:

Jag tycker att Catching Fire är jättebra, tycker den är bättre än första. Ser mycket fram emot Mockingjay och har höga förväntningar på den.

Har inte sett The Hobbit, men gillade den första filmen och vill se den också. Hade tänkt se den på bio, men det får bli när den kommer på dvd istället.

Kommentera här: