Mina tankar om: Ödesgudinnans val

Titel: Ödesgudinnans val
Författare: Caroline Hurtig
Förlag: Antares bokförlag
Antal sidor: 361
Serie: Själarnas öden
 
Om boken: I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära.... 
Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara. 
Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap. Det dröjer inte länge innan andra får nys om hennes svaghet och hennes liv blir hotat från flera håll på grund av detta och hon tvingas fly. Ett förgörande krig utbryter i dimensionen och hennes själar hamnar i dess mitt. Men ödet är obevekligt och det har en plan för alla......även gudinnor. 
 
Mina tankar: Hurtig har skrivit en fantastisk bok. Jag älskar världen, alla varelser och att hon har gett dem en personlig touch. Det var lite svårt i början att hänga med på vilka som var vad och vilka som gjorde vad men jag tycker att det blev enklare att förstå ju längre man läste. Som att det fanns två olika sorters änglar och massor av olika sorters demoner som alla kunde göra olika saker. 
Man får snabbt lära känna huvudpersonerna och likaså alla runt omkring, även om de är många. Jag älskar Aria och Kol. Fastnade för dem direkt, även om det var rätt uppenbart att de skulle bli tillsammans och rubba ALLT. Men jag menar, hur ofta lyckas man inte lista ut vilka det är som kommer bli tillsammans? Annars gillar jag alverna, trollen och tomtarna, särskilt den lilla alven som följt efter Aria. Så söt och liten! Dessutom känns det som om Vilja och Vilda kommer ha en stor betydelse i resten av historien. Hoppas att det är så och ser fram emot att följa dem. 
Allt är beskrivet väldigt bra, både strider, omgivningar, känslor ... tja allt. Den är enkel att leva sig in i och det känns som om man befinner sig på plats. 
Det enda som drar ner på betyget är att språket är lite halvdant. Jag visste redan innan att det skulle vara så och tror att det har gjort att jag haft mer överseende med det än jag brukar ha. Det märktes tydligt att texten hade behövt mer arbete och finputsningar men storyn var så bra att jag lyckades strunta i det, för det mesta.
 
Så kort och gott gillade jag boken starkt. Visst kunde den ha behövt lite finjustering men i det stora hela var det en väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar till alla fantasyälskare där ute! Ser fram emot del två!
 
Stort plus för snyggt omslag också! ;) 
 
Betyg: 7/10
 
 

Kommentera här: