Long time, no see

Tjenamors gott folk! 
Jag är lite dålig på att uppdatera på denna blogg. Har helt enkelt inte så mycket boknyheter att dela med mig utav (men ni har väl inte missat att jag även finns HÄÄR??). Men nu tänkte jag ändå skriva ett kort inlägg eftersom jag den 31/3 troligen kommer sända 45minuter själv då Maria inte är närvarande och tänkte då eventuellt prata lite om böcker som blivit till film. Egentligen var temat allmänt film men jag kände att jag behövde något lite mer exakt tema än så. Därför skulle jag nu vilja be er om era åsikter kring detta.
 
Vad tycker ni om böcker som blir till filmer? Brukar ni ha stora förväntningar på filmerna eller brukar ni mest tänka att "äsch, nej boken är alltid bättre"? Har ni något exempel på när filmen faktiskt varit bättre än själva boken (här kan man även få nämna serier om man vill)? Kanske även ett exempel på någon gång då filmen blivit en total katastrof. Vad brukar ni sakna i filmerna som finns i böckerna? Hur brukar ni känna inför skådisarna de valt ut för att spela alla karaktärer? Motivera gärna era svar! 
 
Skriv allt ni bara orkar i kommentarsfältet så har jag lite att ta upp i programmet. Alla tankar är intressanta så skriv på bara!! :) 
 
Nu tänkte jag kila upp till posten och hämta ett paket jag fått från Nilmasbokhylla. Vad det innehåller får ni veta lite senare ;)
 
 

Kommentarer:

1 Pernilla Einarsson:

Jag brukar alltid vara fördomsfull och tänka att böckerna är bättre än filmerna, men det är ju tyvärr så att många filmer som gjorts på böckerna har utelämnat delar från böckerna som man kan anse vara väsentliga! Sen behöver det ju inte betyda att filmerna är dåliga, bara dåliga gentemot hur de gjort utifrån böckerna.

Svar: Håller med dig där. Ser man bara filmen utan att ha läst boken kan nog filmerna i många fall verka jättebra. Exempelvis såg jag twilight filmerna innan jag läste böckerna och tyckte de var helt okej medan mina vänner som läst böckerna hatade filmerna. När jag sedan läste böckerna förstod jag varför, för det är ju en hel del som skiljer och som utelämnas. Och så är det väl tyvärr med de flesta filmer!
The Ponkissons

2 Helena Milton:

Jag tycker nästan alltid att böckerna är bättre. Dessutom har man ju redan gjort sig en bild av de olika karaktärerna när man har läst boken innan man eventuellt ser filmen. Personligen går jag mycket sällan och ser en film efter att ha läst boken. Omvänd ordning går ändå lite bättre, tycker jag.

Ett undantag måste jag ändå nämna och det är boken "Floden blev mitt liv". Där såg jag filmen först och läste boken sedan och boken går inte alls upp emot filmen. Sigrid Thornton gjorde en fantastisk skådespelarinsats och den filmen slår boken med hästlängder.

Svar: Inte sett den filmen, men det var nog första gången jag hört om en film som faktiskt var så mycket bättre än boken. Härligt att höra att det finns sådana också! :)
The Ponkissons

3 Lillemor:

Jag har skrivit om "Broarna i Madison County" - vilket jag inte visste var en bok. Jag tycker att filmen är en av de vackraste kärleksfilmerna jag har sett. Bortsett från klippen med de vuxna barnen. Boken läste jag kanske tjugo sidor av innan jag höll på att krevera.

Kommentera här: